În premieră pentru lumea sportului cu motor, o echipă din România a creat un BMW i4 M50 – complet electric – cu care va concura în competiții naționale. Însă, echipa își propune să ajungă anul viitor la Pikes Peak Hill Climb, una dintre cele mai importante competiții din lumea sportului cu motor.
Creatorii primului Mini Electric de curse din lume folosesc experiența acumulată de-a lungul acelui proiect pentru a dezvolta această nouă mașină de curse complet electrică, pe care au numit-o Elsa.
Proiectul este organizat acum în jurul echipei de curse independente – Engage Racing – cu susţinerea BMW Group România şi a unor parteneri importanți precum Velo.
Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovatia, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creand experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare.
Echipa Engage Racing este formată din: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ştefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Şeremet, Bogdan Săraru, Marius Dascălu, Andrei Şerbulea.
Elsa, așa cum este alintată de echipa Engage Racing, este o premieră mondială, fiind primul BMW i4 M50 pregătit pentru competiții din lume. Din mașină au fost eliminate toate elementele care nu erau necesare, precum o mare parte din interior și antifonarea. De asemenea, geamurile sunt realizate acum din plexiglas, pentru a reduce masa totală a mașinii.
Pentru a face față celor mai dure provocări de la Pikes Peak, echipa a creat un pachet aerodinamic agresiv. Această cursă de viteză în coastă se desfășoară pe un traseu lung de aproape 20 de kilometri, presărat cu viraje rapide. Iar altitudinea ridicată la care se desfășoară competiția a reprezentat o provocare suplimentară, pentru că mașina trebuie să dezvolte un nivel suficient de mare de apăsare la sol indiferent de situație.
În total, 9 ingineri specializați în diverse domenii au lucrat de-a lungul unui an de proiectare, simulări, execuție şi asamblare.
În ciuda acestui pachet extensiv de modificări, echipa Engage Racing a păstrat sistemul de propulsie original al mașinii, format din două motoare electrice și o baterie de înaltă tensiune.
Cele două motoare cu care BMW i4 M50 este echipat produc 544 CP și 795 Nm cuplu maxim. Acestea sunt alimentate de o baterie de 83.9 kWh și, în forma sa standard, mașina poate accelera de la 0 la 100 în doar 3,9 secunde.
Pentru a transmite mai bine puterea la sol, echipa a colaborat cu un specialist din Germania, care a dezvoltat două diferențiale cu alunecare limitată, câte unul pentru fiecare punte în parte. De asemenea, suspensia a fost dezvoltată cu o companie din Olanda, inclunzând arcuri și amortizoare noi, dedicate competițiilor.
Nu în ultimul rând, cușca internă de protecție, de asemenea cu specificaţii Pikes Peak, mai riguroase decât cele FIA, a fost dezvoltat special pentru noul model în Polonia.
Pentru Engage Racing, țelul principal este să concureze la Pikes Peak Hillclimb în 2025. După o serie de victorii obținute cu ajutorul primului Mini Electric de curse din lume și Titlul de Campion Naţional Super Rally la Clasa 2A (Tracţiune faţă) – primul titlu obţinut de o mașină electrică în competiție directă cu modele termice, echipa va continua să participe la competiții interne, în România, însă țintește urcarea din Statele Unite.
„Pentru noi Pikes Peak este ceea ce este pentru alţi sportivi un Campionat Mondial – cea mai importantă, faimoasă cursă de viteză în coastă din lume. Ne pregătim cu acest obiectiv în minte. Este important pentru noi să avem o participare competitivă, care să se dezvolte pe mai mulți ani, şi aici resursele sunt cea mai mare provocare”, a declarat Horia Platona, pilotul echipei Engage Racing.
Până acum, Engage Racing a participat la patru etape din competițiile naționale, iar Velo este unul dintre susținătorii cheie. După debutul de la Baia Mare, mașina a impresionat din nou, confirmând performanțele sale pe circuitul urban din Capitală, în fața a mii de spectatori entuziaști.
„Suntem mulțumiți de evoluția modelului BMW i4 Racing. Suntem într-o fază de teste şi acumulare de informaţii. Ştim că trebuie să mai facem multe modificări care să ne aducă mai aproape de adevăratul potențial al mașinii. Pentru mine, ca pilot, este o fază de învăţare şi acomodare cu un automobil de curse foarte diferit”, a declarat Horia Platona, inginer și pilot al echipei Engage Racing.
În weekendul 12-13 octombrie, mașina a putut fi văzută la Brașov, acolo unde a participat la Etapa Masters de Viteză în Coastă, cursă de viteză pe drumul dintre Brașov și Poiana Brașov. Weekendul viitor, echipa Engage Racing va concura în Etapa de Super Rally de la Mangalia, în centrul orașului, fiind a 4-a etapă din Campionatul Național de Super Rally, dar și ultima pe 2024.
Dacă doriți să rămâneți la curent cu tot ceea înseamnă acest proiect unic în lume, puteți urmări pagina oficială de Instagram a Velo România.
*(+18) Acest produs conține nicotină. Nicotina generează un grad ridicat de dependență. Produse destinate strict consumatorilor peste 18 ani.